ŠĪ DIENA VĒSTURĒ: 1986. GADA 31. MARTS – "MEXICANA DE AVIACIÓN" REISA 940 TRAĢĒDIJA
gada 31. marts iegāja aviācijas vēsturē, kā viena no traģiskākajām dienām Meksikas gaisa satiksmē. Mexicana de Aviación reiss 940, kas devās no Mehiko uz Losandųelosu ar pieturu Puertovaljartā ( Puerto Vallarta) un Mazatlānā ( Mazatlán) , avarēja netālu no Maravatījo, Meksikā, ietriecoties kalnainajā Sierra Madre Oriental apgabalā. Visi 167 pasažieri un apkalpes locekļi gāja bojā, padarot šo katastrofu par smagāko aviokatastrofu Meksikas vēsturē un tā laika traģiskāko negadījumu ar Boeing 727 lidmašīnu.
Liktenīgais lidojums
Reiss 940 bija paredzēts kā parasts komerciālais lidojums, ko veica viena no lielākajām Latīņamerikas aviokompānijām – Mexicana de Aviación. Lidmašīna Boeing 727-264 pacēlās no Mehiko starptautiskās lidostas un devās uz Puertovaljartu, lai pēc tam turpinātu ceļu uz Losandželosu. Lidmašīna pacēlās plkst. 08:50 pēc vietējā laika. Tikai dažas minūtes pēc pacelšanās, aptuveni 31 kilometru attālumā no Mehiko, apkalpe sāka ziņot par problēmām ar salona spiediena regulēšanas sistēmu. Brīdinājuma signāli norādīja uz ugunsgrēku vienā no dzinējiem. Situācija strauji pasliktinājās, un lidmašīna zaudēja kontroli, strauji krītot no liela augstuma. Plkst. 09:05 reiss 940 ietriecās kalnu grēdā netālu no Maravatījo pilsētas. Avārija bija tik postoša, ka izdzīvojušo nebija, un glābšanas darbi bija sarežģīti sarežģītā apvidus dēļ.
Izmeklēšanas gaita un traģēdijas cēloņi
Pēc katastrofas Meksikas aviācijas drošības iestādes sadarbībā ar starptautiskajiem ekspertiem uzsāka plašu izmeklēšanu. Tika atklāts, ka negadījumu izraisīja sprādziens viena no aizmugurējiem riteņu diskiem, kas izraisīja ugunsgrēku un lidmašīnas hidrauliskās sistēmas atteici. Izmeklētāji konstatēja, ka lidmašīnas riepas bija pārkarsētas un nepareizi uzpildītas ar normālā gaisa vietā izmantotu saspiestu gaisu, kurš satur mitrumu. Augstumā mitrums sasala, radot papildu spriedzi uz riepu struktūru. Kad lidmašīna pacēlās un palielinājās temperatūra, riepa eksplodēja, izraisot hidraulikas sistēmas bojājumus un degvielas noplūdi, kas galu galā noveda pie postoša ugunsgrēka un avārijas.
Sekas un ietekme uz aviācijas drošību
Pēc šīs katastrofas tika ieviesti stingrāki noteikumi attiecībā uz lidmašīnu riepu uzturēšanu un uzpildi. Aviokompānijām tika izvirzītas jaunas prasības attiecībā uz tehniskajām pārbaudēm, ģeogrāfiski specifiskiem lidojuma apstākļiem un apkopes procedūrām. Turklāt aviokompānijas un regulatīvās iestādes visā pasaulē sāka vēl lielāku uzsvaru likt uz lidojumu drošības standartiem un pilotu apmācību, lai novērstu iespējamās avārijas situācijas. Mexicana de Aviación piedzīvoja nopietnus reputācijas zaudējumus, un aviokompānijas darbība galu galā beidzās 2010. gadā, kad tā vairs nespēja segt finansiālās saistības.
Traģēdijas atcere un ietekme uz sabiedrību
Mexicana de Aviación reisa 940 katastrofa joprojām ir dziļi palikusi Meksikas kolektīvā atmiņā. Ik gadu Maravatījo tuvumā notiek piemiņas pasākumi, kuros bojāgājušo tuvinieki un aviācijas speciālisti atceras šo traģisko notikumu. Traģēdija kalpo kā atgādinājums par drošības standartu nozīmi aviācijā un cilvēkfaktoru lomu aviosatiksmē. Neskatoties uz negadījuma postošajām sekām, no tā iegūtās mācības ir veicinājušas drošāku aviācijas vidi gan Meksikā, gan starptautiskā mērogā.
Šī diena vēsturē Traģiskā sadursme Tenerifē